مروحتش للشيخ بقالي كتير والله عايز اروحله ، يااه بقالي مثلا بتاع اربع أشهر زمانه زعل ، يارب منامش عشان اعرف اروحله النهارده
reddit.comهو انا هفضل متبند كتير ، ايه البضان ده و الصبين ماتوا كده ليه ، يعني انا امشي الاقيكم موتوا الصب ، يعني مش كنت عاملكم جو بالخناقات ي عالم فاضيه من جوه
reddit.comحكم تهنئه الانستجرام ياسر بقدوم عيد الاضحى المبارك؟ بحث
reddit.comف حد ماشي يوزع على الكل ابفوت نفسي ابوسه من بوقه والله
يارب م يطلع راجل ، او يطلع مش مهم عادي يعني
العيد الى فات دخلت ف نقاش دام اكتر من ساعتين مع خالي و كان هيوصل اننا نكفر بعض لولا ان العائله اتدخلت و سكتونا
اتمنى العيد ده يمشي تمام .
ايه كم البوستات دي ده انا يدوب شوفت فيديوهين تيكتوك الاقي كل ده نزل ، م الصب كان ميت الصبح بينزل بوست كل ساعه
reddit.com!
لكن اظروفكـ غريبه ، وناا وناا وناا كان ودي نلقي ، بـي حياتي تشرقي ، متل نجمه تبرقي ، لاكن اظروفكـ غــريــبـه ، لاكن اظروفكـ غــريــبـه
يعني ايه الناس الى شبعت دي انا لسه مكسرتش صيامي انتو لحقتوا
reddit.comطلب غريب من بتوعك ي امي دول كمان وهبقى عاق الوالدين خدي بالك بقى
يعني انتِ شايفه اني لازم افضي المكتبه و افرزها و ألمعها من جوه عشان تبقى نضيفه طب مش وقته . وليه انضف سلوك المشتركات هما اشتكولك من حاجه ، وتلاجه مايه ايه الى تتفكل عشان تتنضف من البكتيريا هي البكتيريا مبتجيش غير مع موسم العيد
زوجونا
يعني لو كان معايا مراتي دلوقتى يااه ، مكنتش هعمل حاجه بس ياااه . اكيد كنت هحس بالعيد اكتر من كده
بالمناسبه يعني
الله لا يوفق الى كان ورا حرق كتب ابن رشد ، شويه عيال خُبث والله
انا مبقتش احس بأي عيد مش عارف ليه . يعني مش حاسس نهائي ان بكره العيد خالص
حتى يوم العيد بصلي و برجع اعيد على قرايبي اول يوم وخلاص كده العيد بالنسبالي خلص ، يعني ايه الفعاليات الى ممكن تتعمل ف العيد الا اني اخرج لاني مبحبش زحمه العيد نهائي
السُنَّه انك تمسك عن الاكل و الشرب لحد بعد الصلاة
النبي كان بيعملها و انه بيمسك عن الاكل كأنه صايم من الفجر لحد بعد م يرجع من صلاه العيد و الهدف منها ان يكون اول حاجه تاكلها هي من الاضحيه لو كنت مضحي او من اكل البيت عادي ، و هي سنه يعني ف لو مش عايز تعملها متعملهاش وفيها حديثين ، «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ لَا يَخْرُجُ يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَطْعَمَ، وَلَا يَطْعَمُ يَوْمَ الْأَضْحَى حَتَّى يُصَلِّيَ» . وفي رواية تانيه للإمام أحمد زيادة توضح ماذا يأكل بعد الصلاة:
«وَلَا يَأْكُلُ يَوْمَ الْأَضْحَى حَتَّى يَرْجِعَ فَيَأْكُلَ مِنْ أُضْحِيَّتِهِ»